Na een enerverende en leerzame tweede oversteek naar Londen begint de laatste terugreis en oversteek met een nieuwe crew zonnig een veelbelovend. De crew van deze laatste oversteek op de foto van links naar rechts: Rinus Grondsma (wachtleider), Albert Woortman (crew), Arno Wip (crew), Lieuwe van der Pol (crew), Edwin Jager (crew), Kees Jan Hendriks (crew), Frank Surink (crew), Maarten Stuurman (schipper), Dirk Branbergen (crew), Frank Ratelband (wachtleider), Hein Teijken (crew) . Johannes Hobma (wachtleider) ontbreekt, hij is in Scheveningen afgelost door Rinus.

Zondag 25 augustus De laatste bemanningsleden van de heenreis gaan van boord na een laatste schoonmaakronde en de nieuwe crew komt zo zoetjes aan aanmonsteren. Er moeten nog wat verse waren worden gekocht voor de terugreis en aan het eind van de middag gaan we met deze nieuwe crew nog een keer door de Towerbridge. Het is lekker weer, het zonnetje maakt de Upper Pool weer vriendelijk en ook hier genieten we weer van de altijd enerverende Bridge Lift.

Maandag 26 augustus: ‘s Morgens in alle vroegte (07:00 u) maken we ons klaar en met een mooi opkomend zonnetje nemen we afscheid van Anna van de Hermitage Moorings. Het windje is nog zwak, zuidwest 1-2 Bft, maar door de zon glimt Londen in het ochtendgloren en genieten we met volle teugen.

Als we de Thames Barrier zijn gepasseerd is er genoeg wind om de zeilen klaar te maken. Bij Abbey Wood zeilen we eindelijk voor de eerste keer de Thames af, de vorige keren was er of geen wind, of tegenwind… Nu is het allemaal ruim bezeild en met dikke ebstroom mee halen we snelheden van rond de 7 knopen. Het gaat lekker en de verwachting is zo goed dat we besloten hebben dit keer niet naar Queenborough te gaan maar meteen richting Margate door te steken. Daarvandaan kunnen we dan koers op de Belgische kust aan gaan houden.

Rond 13:30 uur passeren we de SS Montgomery, gelukkig ligt ze er nog, en steken we de Medway over. Inmiddels staat er zuidwest 3-4 Bft en zeilen we halve wind langs Sheppey over de banken richting Margate Hook en Horse Channel. De stroom loopt nu tegen maar we maken mooie snelheid over de grond met deze wind. Bij de kust bij Margate kan de boom in de fok en varen we onder vol tuig aan het begin van de avond (19:00 uur) voor de wind Margate voorbij de Noordzee op.

Regelmatig lopen we tussen de 6 en 7 knopen over de grond en na zo’n 15 uur varen (22:00 uur) komen we bij de grote shipping lane ter hoogte van de Sandettie zandbank. In totaal zijn hier 3 routes die tezamen 17 mijl breed zijn. Dus al met al zeilen we 3 uur lang met zeeschepen die dwars voor en achter ons langs varen. De wind is nog steeds gunstig en onder vol tuig verloopt ook deze oversteek weer voorspoedig. Veel schepen om ons heen maar ook nu weer wordt er rekening met ons gehouden en wijken de schepen die in onze buurt komen netjes uit. Rond middernacht zijn we dan ook uit de shipping lanes en kunnen we met de lichten van Duinkerken afvallen langs de Belgische kust.

Dinsdag 27 augustus: In het donker, dit keer is er geen maan, varen we tussen de banken door richting Oostende. Het loopt allemaal lekker en iedereen zit inmiddels in zijn wacht. Het is een comfortabele reis waarbij het weer het toelaat om minder ervaren crew ook lekker te laten sturen. Als de zon rond 06:00 uur op komt besluiten we, omdat het zo lekker loopt, niet naar Oostende te gaan maar verder te varen. We zouden eventueel naar Zeebrugge of Breskens kunnen, maar het lokt ook om door te varen naar Scheveningen.

Rond 09:00 uur hebben we Blankenberge dwars. Het is een mooie ochtend, de wind neemt wel langzaam af, maar we verleggen de koers vanaf de Wenduine Bank omhoog naar Scheveningen. We zien wel hoe ver we komen met de afnemende wind, het is heerlijk op zee en de zee wordt steeds vlakker en vriendelijker. Het is daarnaast zonde om om te varen de Westerschelde op en weer af, we kunnen beter kijken hoe ver we deze dag kunnen komen. Bovendien is er voor woensdag heel weinig wind voorspeld en het kleine beetje wind dat wordt verwacht zou ook zomaar tegen kunnen gaan zitten.

We zeilen nog heerlijk voor de Westerschelde monding langs maar als we rond 14:00 uur dwars van Domburg zijn begint de stroom af te zwakken en zakt de wind er helemaal uit. Als de snelheid onder de 2 knopen komt besluiten we af te tuigen, de motor aan te zetten en een zonnetent te maken. De zon brandt inmiddels flink en zonder wind wordt het zomers warm. Rond 20:00 uur varen we nog steeds op de motor voor Stellendam langs. Er is zo goed als geen wind maar de stroom begint weer langzaam mee te lopen.

In de schemering steken we de Maasmond over. Ook nu weer onder prima begeleiding met diverse schepen die om ons heen gaan. Een jacht achter ons moet nog wel uitwijken, maar wij komen er mooi doorheen. In het donker brommen we verder naar Scheveningen en rond middernacht meren we af in de derde haven, waar vroeger de Norfolk Lines vandaan naar Great Yarmhouth voer. Weer een oversteek afgesloten, prachtig weer gehad, het is een echte herenreis!

Woensdag 28 augustus: We slapen uit, er is weinig tot geen wind, het wordt vandaag 30 graden en daarom houden we een rustdag en gaan we lekker naar het strand! Zelfs Johannes wordt pas rond 09:30 uur wakker! We verhalen naar de binnenhaven, kunnen nog even bij de bunkerboot langszij en vullen de dieseltanks. Hier liggen we beter en leuker, lekker in de stad op loopafstand van winkels, strand en vispaleizen.

Rinus komt ‘s middags aan boord en ‘s avonds eten we gezamenlijk een heleboel vis bij Simonis. Maarten en Judith komen ‘s avonds nog met hun dochters aan boord om de aak te laten zien waarop ze een week daarvoor hebben mogen verblijven. Johannes neemt na het eten afscheid en rijdt met de auto van Rinus terug naar Friesland.

Donderdag 29 augustus: Met wat hoge bewolking en een WNW wind 2-3 Bft vertrekken we rond 08:30 uur naar buiten. Tussen de pieren tuigen we op en zeilen langs de kust met een knik in de schoot richting het Noorden. De wind neemt langzaam toe en rond 14:00 uur passeren we IJmuiden. Tegen die tijd is de wind wat geruimd naar NNW en halen we de hoogte langs de kust niet meer helemaal.

De stroom gaat ook langzaam tegen lopen dus als we bij Castricum zijn zetten we de motor zachtjes bij om hoogte en vaart te houden. Zo varen we op een paar honderd meter van het strand langs de 5m dieptelijn. Het is leuk om zo dicht langs het strand en onze mooie Noord Hollandse duinen te varen, we maken er gewoon een luxe cruise van!

Rond 19:30 uur varen we voor Callantsoog als we een appje krijgen vanaf het strand. Mirjam en Emma staan op het strand bij een strandtent en zien ons varen. We verleggen onze koers recht op hun af en zien ze op een gegeven moment op het strand staan, krijgen foto’s door en zwaaien uitbundig. Later blijken er nog meer mensen foto’s van ons te hebben gemaakt die we op facebook en later ook nog via email toegestuurd krijgen. Ook van een jacht dat ons tegemoet zeilt krijgen we nog mooie foto’s!

De wind gaat ondertussen steeds meer liggen en als we rond 21:20 uur Lange Jaap dwars hebben hebben we ook dikke stroom tegen. De zonsondergang was prachtig en onder de sterrenhemel brommen we langs Den Helder naar Oude Schild. Rond 23:30 uur liggen we uiteindelijk vast aan de chartersteiger bij Nautisch Kwartier en is het tijd voor een borrel! Het is rustig in Oude Schild op een paar ‘Rijnreis glaspaleizen’ na, waarvan er eentje een onderkomen voor asielzoekers blijkt.

Vrijdag 30 augustus: We kunnen wat later vertrekken, de stroom gaat pas rond een uur of 11 naar binnen lopen. Dus hebben we even tijd om te douchen, rondlummelen en op een leuker plekje te gaan liggen. We verhalen de aak naar de kade in de Zuiderhaven en lopen een rondje langs de winkeltjes op de kade. Ook gaan er nog een paar naar Kaap Skil, wat een erg mooi museum is geworden met als pronkstuk de 17e-eeuwse jurk uit het Palmhoutwrak.

Het is verder geheel windstil en de zon doet zijn werk, het wordt weer een warme dag. Rond de kentering varen we op de motor de haven uit en over een spiegelgladde Waddenzee richting Kornwerderzand. Frank Surink laat zijn kwaliteiten als piloot zien en stuurt de aak strak over het Wad. Albert begeleidt hem daarbij en steekt hier en daar een hoek af om niet om te varen.

We komen rond 16:10 uur aan bij de brug in Kornwerd en moeten wachten i.v.m. de avondspits… Gelukkig komt er een beroepsvaarder en kunnen we met zijn allen toch mee. Dit keer zijn we binnen 20 minuten door de sluis…

Op de Zuiderzee komt een beetje wind en zetten we alle zeilen bij met de fok te loevert in de boom. In 2 uurtjes zeilen we heerlijk rustig naar Workum waar we allemaal zeiljachten zien uit- en rondvaren die de 24-uurs zeilrace mee gaan doen.

Dit keer hebben we Cornelie beloofd wel te stoppen en meren we af bij de vuurtoren. We krijgen een borrel en een rondleiding, de avond is gezellig. We blijven lekker liggen en genieten van de prachtige zonsondergang!

Zaterdag 31 augustus: De laatste etappe naar Heeg breekt aan, er is weer heel weinig wind dit keer uit NNO. We gooien rond 10:00 uur los en varen op de motor door Workum en de Yntemasleat. Op het Heegermeer drijven wat schepen rond en als we langs het startschip van de WSH varen worden we door de Commissie Kruis van Heeg vrolijk binnen getoeterd. We zijn nog wat te vroeg dus ruimen op voor anker achter de Rakkenpole.

Om 13:00 uur exact varen we de Syl op en meren af aan de Nyewal, waar een groepje vrienden en familie ons op staat te wachten met koud palingbier en een toastje gerookte paling. Een vrolijk weerzien, als afsluiting van een herenreis. Het is een ware Noordzeecruise geworden en ook deze groep is weer door de aak verbonden met elkaar!

– TOT BESLUIT –

De twee reizen naar Londen in 2024 zijn zeer geslaagd! We hebben allemaal veel genoten, veel geleerd en nog veel meer beleefd!

De aak verbindt ons allen, reis na reis, keer op keer!

Iedereen die mee was en/of deze reizen mogelijk heeft gemaakt willen wij langs deze weg heel hartelijk danken!

Namens het bestuur en vrijwilligers,

Maarten Stuurman