Johannes en Douwe hebben rond de keuring met een flinke groep vrijwilligers de belangrijkste zaken aan de romp van de aak kunnen opkalefateren! Plekken op de zwaarden zijn weer bijgewerkt en de buitenzijde heeft weer een extra laag perkoleum gehad. De huid boven de waterlijn en het berghout kregen ook nog een extra laag en de antifouling op het onderwaterschip is waar nodig bijgewerkt. De aak ziet er daardoor weer lekker fris uit!

Komend voorjaar hopen we ook, voordat we echt los gaan, wat meer te kunnen doen aan het lak en schilderwerk. Daarvoor kunnen we alle hulp gebruiken, zit jij niet in een van de appgroepen maar wil je meedenken en werken aan de aak, laat het ons dan even weten, dan nemen we jou mee in de communicatie.

Aak uit de winterslaap en CBB gekeurd!

Vorige week is de aak een paar dagen bij Piet ten Woude in IJlst op de kant gehesen en is het casco en zijn de veiligheidsmiddelen CBB (Communautair Binnenvaartcertificaat voor Binnenvaartschepen) gekeurd door BSC. Er zijn nog een paar kleine dingen die we moeten oplossen en dan krijgen we weer een nieuw certificaat en zijn we de komende 7 jaar weer CBB (voorheen CVO) gekeurd. Dat zijn we vanwege het zogenaamde blokvolume verplicht, maar het voelt ook lekker als alles voor elkaar is omdat we natuurlijk wel veel mensen aan boord verwelkomen gedurende het seizoen.

Naast deze keuring zijn we op dit moment ook gestart met een tuigboek waarin we periodieke controles, het onderhoud en de vervangingen van zeilen, rondhouten, staand- en lopend want bij kunnen houden. We zijn hiertoe niet verplicht, maar voor onszelf vinden we het heel belangrijk dat we de ook dit deel van de veiligheid serieus nemen en volgen hiermee de werkwijze die de zeilende beroepsvaart moet hanteren.