Over zee naar de Dokkumer Admiraliteitsdagen 2025

Maarten en Johannes hebben met een gezellige groep vrijwilligers en donateurs een machtige tocht over zee gemaakt via Stavoren, Den Helder en over zee naar Lauwersoog. Met stevige wind en een mooie zee de nacht door boven de eilanden langs was weer magisch, wat een mooi zeeschip is onze KYII toch weer!

In Dokkum lagen we midden in het feestgedruis aan het Grootdiep, samen met de andere schepen van Fjouwerwerf. We hebben een paar leuke dagen gehad, druk bezocht, een gezellige vrimibo met bier en wijproeverij op de schepen en heel veel gasten die een kijkje hebben kunnen nemen.

Johannes heeft met een klein ploegje de terugvaart gedaan, waarbij de staande mastroute nu ook door Sneek en IJlst ging omdat de brug bij Uitwellingerga tot nader order is gestremd. Wel een mooie tocht voor de vrijwiliigers om te oefenen met sturen en manoeuvreren. Hieronder foto’s en een reisverslag van de mooie tocht.

Zaterdag 30 augustus

In de ochtend komt iedereen aandruppelen en nadat we zijn verhaald naar de Nijewâl (i.v.m. de drekrace) gaat een ploegje boodschappen doen en maakt de rest de aak klaar. Het is lekker weer en er staat een mooi windje. We vertrekken na lunchtijd en hijsen de zeilen op het Heegermeer. We kruisen het Heegermeer en de Fluessen helemaal op tot aan de Nije Krúspôle. Het zeilt lekker, maar bovenal is het een hele goede oefening voor de samengestelde bemanning.

Verder varen we op de motor naar Stavoren en als we de sluis door zijn gaan we naar de oude haven waar we voor de oude sluis in het hoekje mogen afmeren. Na een gezellige avond en heerlijk eten in Schots Restaurant de Koebrug kruipen we op tijd in onze slaapzakken.

Zondag 31 augustus

Johannes en Paul komen aan boord en na de koffie doen we een uitgebreid veiligheidsrondje en maken we ons klaar voor vertrek. Het waait weer lekker en we hijsen de zeilen in de spoorhaven, zodat we het tuig erop hebben staan voordat we de Zuiderzeegolven trotseren. Met een knik in de schoot gaat het mooi voorspoedig en kunnen we Den Oever goed bezeild aanlopen. Met een enkele bui en wat wisselende wind komen we mooi op tijd voor de kentering aan in Den Oever.

Na de sluis gaat het zeil er weer snel op en kunnen we het Visjagersgaatje mooi bezeilen. Als we het Malzwin in draaien moeten we weer kruisen, maar met de stroom inmiddels lekker mee maken we mooie slagen. We zeilen het Gat van de Stier door met een halve meter water onder het vlak en dan kunnen we in een slag de Texelstroom oversteken en dan overstag lopen we recht de haven van Den Helder in. We hebben een plekje besproken in de KMJC haven, van de Marine Jachtclub, een mooi startpunt voor maandag naar zee.

Maandag 1 september

In de loop van de ochtend komen Dirk Jan en Gert aan boord en gaan Henk en Gerard van boord. We maken alvast warm eten, zodat we met gevulde maag rond 1500 uur het zeegat uit kunnen gaan en dan op zee niet hoeven te koken. Er staat een stevige wind uit het zuid-zuidwesten (5-6 Bft), dus er zal wel wat zee staan in het Schulpengat.

We varen de haven uit rond 1530 uur en hijsen de zeilen in de luwte van de kust. De stroom loopt al een beetje mee en we zeilen aan de wind door het Marsdiep richting de Noorderhaaks. Het Molengat zou mooi bezeild zijn, maar met deze wind en zee staan daar aan het eind, met een waterdiepte van zo’n 4 meter, zeker grondzeeën. We gaan vlak bij de bank overstag en kruisen met lange slagen met stroom mee het Schulpengat uit. In de holle zee gaat het overstag gaan niet altijd even gemakkelijk en een paar keer zetten we de motor even bij. Vroeger hadden ze hier een lange roeiriem voor, maar hoe ze dat in zo’n holle zee deden is wel moeilijk voor te stellen.

Vanaf de laatste rode Schulpengat ton, de S2, zijn we vrij van de Zuiderhaaks en kunnen we naar open zee. Als we vrij van de bank zijn vallen we af en met de fokkeboom erin varen we voor de wind langs de banken en langs Texel. Met de vuurtoren van de Cocksdorp dwars varen we de nacht in.

Als we langs de kust van Vlieland varen zien we 2 onweersbuien achter ons, eentje boven Texel, de andere boven zee, en die komt recht op ons af. We moeten toch een keer gijpen, dus voor de veiligheid leggen we het grootzeil aan dek en gijpen op fok en kluiver naar de nieuwe koers. Als we klaar zijn kijken we achterom en zien we geen weerlicht meer, op buienradar blijkt dat de buien zijn opgelost, een enkele druppel valt nog aan dek maar dan hijsen we het grootzeil weer en vervolgen onze weg.

Dinsdag 2 september

In de nacht zeilen we met bakstagwind langs Terschelling, het loopt lekker en we schieten goed op. Midden in de nacht zien we boven Ameland licht tegen de wolken schijnen, het lijkt wel een broeikas in de polder, maar het blijken tientallen garnalenvissers te zijn die langs de rand van de banken achter elkaar aan de netten over de bodem slepen. Een bizar gezicht met heel veel licht. Bij het ochtendgloren zeilen we midden boven Ameland. Het is nat, maar de wind blijft lekker staan. De buien worden wel wat pittiger en als we het Westgat naderen komen er stevige buien vanaf het Friese vasteland de Waddenzee over zetten.

Het Westgat is erg bochtig geworden en is stik in de wind. We tuigen daarom af en varen op de motor langs het Rif en de Engelsmanplaat. Als we de Zoutkamperlaag in varen kunnen we weer zeilen, we hebben er zin in! Het waait nog steeds lekker, het is kentering en we lopen 8,1 knopen over de grond! Vlak voor de haven van Lauwersoog tuigen we af en gaan op zoek naar een ligplaats. De havenmeester weet het niet helemaal, maar na een paar omzwervingen liggen we uiteindelijk vlak voor de sluis aan de steiger bij het nieuwe WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee). We sluiten de dag af bij Waddengenot aan Zee, waar de bediening nog niet helemaal weet wat voor vis er op het menu staat… Een scharbot hebben wij in elk geval nog nooit van gehoord…

Woensdag 3 september

We zijn blij dat we al in Lauwersoog zijn, het waait flink en er vallen geregeld buien. We doen rustig aan, genieten van de gebakken eieren van Eckhard en gaan eerst nog naar de CIV om wat extra spullen te halen. Tegen de middag gooien we los en gaan we door de sluis. Het is stik in de wind met buien dus we varen op de motor het Lauwersmeer over. In Dokkumer Nieuwe Zijlen stuiteren we door de sluis (wind dwarsop) en varen we het Dokkumer Grootdiep in. Altijd een leuke route, smalle bruggen, bochtig vaarwater en mooi uitzicht over het wijde landschap. Het klaart ook lekker op, dus het is een aangenaam stuk.

In Dokkum kunnen we rechtuit het Grootdiep invaren  en aan de Diepswal liggen de andere schepen van Fjouwerwerf al. We meren af naast de WL19 en zetten de tent erop, want er zijn nog af en toe flinke buien. ‘s Avonds belanden in Hotel Café Restaurant de Posthoorn in de pronkzaal. Beter, want dan hebben de andere gasten verder geen last van de uitgelaten “Aakmannen”! Want wat een mooie tocht hebben we gehad en wat een plezier met elkaar! We eten heerlijk en praten lang na.

Donderdag 4 september

De ochtend begint rustig. We maken de aak klaar voor de Admiraliteitsdagen en doen nog wat klusjes en schiemanswerk. In de loop van de dag vertrekken de meeste opvarenden en komen er al regelmatig mensen aan boord kijken. Vrijdag beginnen de feestelijkheden van de Admiraliteitsdagen echt, maar daarover elders meer.